tiistai 3. helmikuuta 2015

A piece of paper which "owns" us

Katsoimme isän kanssa (super tylsistyneinä huom, haha) joskus pari viikkoa takaperin OC:n täydellisiä naisia. Tässä tietyssä jaksossa oli eräs todella symppis "kotirouva", joka toisteli usein lausetta 'I usually get what I want'. Ekalla kerralla se kolahti pahasti korviin ja se antoi todella ylimielisen kuvan tästä henkilöstä. Jaksossa eteenpäin mentäessä hän toisteli sitä useammin, jonka jälkeen minä ja isä myös totesimme "jos asiat ovat niin, miksei niin voisi sanoa?". Näiden sanojen jälkeen olen monena päivänä miettinyt, että miksi asioiden saaminen, raha mukaanlukien, otetaan pahalla? 

Otetaan esimerkiksi Paris Hilton. Oletan, ettei hän hirveästi ole työtä tehnyt rahan eteen sillä hän on perijätär, huomautan tämä on vain oletus ja voin todellakin olla väärässä. Ja jo tämä saa jotkin ihmiset suunniltaan: "lellitty kakara joka ei tee mitään rahojen vuoksi", olen joskus kuullut. Itse arvostan sitä, että ihmiset tekevät asioita rahan eteen - oli se sitten oikeaa työtä tai niin kuin itselläni: kotitöitä ja sellaisia pieniä asioita. Sitä en vain ymmärrä, että mikä ihmisissä oikein nyppii jos toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla tai saavat asioita? Monet teistä lukijoistakin on väittänyt minua hemmotelluksi ihmiseksi joka ei osaa arvostaa mitään. Tässä, arvon lukijat, ette voisi olla enempää väärässä. En saa rahaa tyhjästä, enkä todellakaan ole hemmoteltu. Itse en ikinä mieti "no nyt hänellä on enemmän rahaa ja saa tuota ja tätä yms." vaan keskityn siihen mitä minulla jo on ja mihin minulla on itselläni varaa. Olen älyttömän onnekas kun ymmärrän tämän, vaikka osalle teistä vaikutan varmasti edelleen tämän kirjoituksenkin jälkeen "lellityltä kakaralta".

Se, että ihmiset saavat mitä haluavat on mielestäni aivan ihanaa. Ne asiat, joita muut saavat, eivät ole keneltäkään muulta pois. Itsekin olen aina iloinen toisen puolesta, vaikka itsekin haluaisin samaa. Ja jos sitä samaa asiaa haluaa todella paljon, voi itse hankkia sen, säästää rahaa yms.. Esimerkiksi isosiskoni meni ystäviensä kanssa Thaimaahan. Selvä myönnän, että ensimmäinen ajatus oli "yhyy", mutta sekin oli vain siksi että isosiskoni ei ole ikinä ennen ollut Thaimaassa ilman meitä - omaa perhettä. Ja viime viikolla isosiskoni otti uuden tatuoinnin - itsekin olen halunnut jo muutaman kuukauden uutta, mutta olin super iloinen hänen puolestaan ja menin hänen kanssaan ottamaan sen. Itsekin aion todennäköisesti hankkia superpienen tatuoinnin pian. En tuntenut kateutta tai katkeruutta missään vaiheessa - vain iloa tapahtuneesta ja siitä ymmärryksestä, että tämä on myös mahdollista minulle.

Tässä on varmaankin pointtina se, että mielestäni ihmisten tulisi olla vähemmän arvostelevia sen suhteen mitä ihmisillä on ja mitä ei - rahan arvossa. Toki ymmärrän, että monissa tälläiset aiheuttavat kateutta ja katkeruutta 'kun ei itsellä ole varaa'. Muistan, kun ala-asteella minua arvosteltiin yksinkertaisesti siitä, että minulla oli merkkivaatteita. Normaaleja vaatteita, mutta koska niissä oli joko Hilfigerin tai Gantin merkki, minua yksinkertaisesti haukuttiin "lellityksi kakaraksi". Kyllä olen tietoinen siitä, että meillä on rahaa enkä tunne häpeää tästä, vaikka monet ovat yrittäneet saada minulle sellaisen olon jo vuosien ajan. Monen vuoden "lellityksi kakaraksi" haukkumisen jälkeen aloin käyttämään hieman huonompilaatuisia tuotteita, kuten H&M ja GT (ovat edelleen aivan ihania). Tässä osin kaikki haukkuminen oli päässyt pääni sisään.

Olen kaikesta erittäin kiitollinen ja minun vanhempani tekevät mielestäni jopa liikaa ylitöitä. He rehkivät, jotta meillä olisi taloudellisesti kaikki hyvin ja olen erittäin ylpeä heistä, sillä sen he ovat saavuttaneet. Minua ei 'lellitä', mutta kyllä jokaisen vanhempi kerran jos useammankin elämän aikana hieman hemmottelevat lapsiaan, onko se niin paha? Hemmotelkoot mielestäni vaikka joka päivä, kunhan hemmottelun kohde pitää maalaisjärjen mukanaan.

En tiedä huomasiko moni teistä, että videopostaukseeni suurin osa kiinnitti huomiota siihen raha-aiheiseen kysymykseen? Ensin meinasin olla vastaamatta siihen, mutta sitten ajattelin jos vastaan rehellisesti siten miten minusta tuntuu; miten te reagoitte tähän? Ja yllätyksenä ei tullut kenenkään kommentti, hyvien tai huonojen. 

Haluaisin kovasti kuulla myös teidän mielipiteitänne/kysymyksiänne. Ei ole vääriä tai oikeita mielipiteitä eikä tyhmiä kysymyksiä. Kunhan pidätte kielen asiallisena :-)

Nora

36 kommenttia:

  1. Olen itsekin pohdiskellut samaa, mutta olen päätynyt vähän rajumpaan lopputulokseen. Miksi välittää katkerien ja kateellisten mielipiteistä? Ei heillä ole oikeutta tulla arvostelemaan omaa elämäntyyliäsi. Ymmärrän, että blogin pitäminen on varmasti raskasta, mutta älä päästä sellaisia ihmisiä elämääsi, jotka eivät tue sinun elämäntyyliä ja -arvoja.

    Minua itseä harmittaa samankaltainen kielteisyys asenteeseen: Saan mitä haluan. Itse olen elänyt jo vuosia tällä asenteella, mutta kohdistan sen lähinnä aineettomiin saavutuksiini. Kuka tahansa voi saada haltuunsa rahaa esineisiin. Hassua on, kuinka monet eivät loppujen lopuksi osaa määritellä (varsinkin nuoressa iässsä) paljonko rahaa he kuukaudessa käyttävät perustarpeisiin ja sitten muuhun ekstraan.

    Rikkautta on se, että käyttää sitä itselle ja läheisille tärkeisiin asioihin. Lopuksi antaa muiden tehdä samoin.

    Tsemppiä ihanaan blogiisi :)

    VastaaPoista
  2. olen samaa mieltä kanssasi, hyvä pointti :) olen myös vanhempana oppinut olemaan välittämättä ilkeistä kommenteista - tietenkin ne satuttavat hieman, mutta ainakin tulee parempi mieli siitä etten ole kauhea ihminen joka latelee toisille kauheuksia :) ja olet oikeassa ettei muilla ole oikeutta arvostella, mutta niin valitettavan monet sitä silti tekevät :(

    kiitos paljon :) x

    VastaaPoista
  3. Toi on niin totta, ei rahaa silleen pitäisi "hävetä", vaikka sitä saisi vanhemmiltaan. Koska yleensä jos saa vanhemmilta rahaa, niin joutuu tekemään kotitöitä yms. Ne jotka ei joudu (eli ne jotka elää pappa betalar taktiikalla ilman että itse tekee mitään), niin sen kyllä huomaa niiden asenteestakin, sillä yleensä ne on just niitä jotka on aina katkeria siitä mitä muilla on. Ja sittenhän niidenkin pitää saada just se mitä muillakin on osaamatta kuitenkaan arvostaa sitä sen saatuaan! Myönnän joo että mäkin aina välillä kadehdin toisia mut sitten tajuan etten oikeasti edes tarvitse sitä mitä sillä toisella on eli oon ihan turhaan ollut kateellinen :D onneksi oon tässä jo parempi ja osaan jo olla olematta kateellinen :)

    Ja muuten mun mielestä sä et vaikuta yhtään sellaselta joka saisi kaiken mitä haluaa/lellityltä lapselta! Vaikka monien mielestä ainakin kommenttien perusteella sä oot just sellanen, en vaan tajua miksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep oot ihan oikeassa! ja oon tosi iloinen, että osaat jo olla ei-katkera haha! oon iloinen sun puolesta! siitä ei voi mennä kuin eteenpäin ;) rehellisesti sanottuna en itsestänikään vaikuta sellaiselta, mutta ihmiset saavat aina erilaisen vaikutelman, joskus tä on huono ja joskus hyvä juttu :)

      Poista
  4. Ja raha kun ei yksinkertaisesti kasva puissa, 99 tapauksessa sadasta sen eteen on jouduttu tekemään töitä. Jokaisella on siihen mahdollisuus; usein se vaatii aluksi vain sen, että on valmis istumaan koulunpenkillä muutaman vuoden pitempään.

    VastaaPoista
  5. Ei liity tähän postaukseen mitenkään mut kattelin tossa sun videossa sun sänkyä! tosi kivasti pedattu jotenki! onks sulla joku ns päiväpeitto siinä päällä vai vaan normi peitto? haha kuulisin/näkisin mielelläni lisää koska näytti jotenki ihan sika kivalta oikeesti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hihi kiitos :) sen tekemisessä oli kova työ haha! siis siinä on kaks peittoa, toinen minun ja toinen on santerin, ja ne on vaan tollaisia todella paksuja niin ne näyttää ihanan muhkeilta :) en pidä päiväpeittoa, mutta ajattelin vielä hommata siihen kivan viltin sinne jalkopäähän sitten kun muutetaan omaan kotiin! en viitsi nyt laittaa sellaiseen rahaan :)

      Poista
  6. Ihan tosi ihanasti ja järkevästi kirjoitettu teksti. Isekkin tiedän miltä tuntuu kun haukutaan lellityksi kakaraksi, varsinkin kun olen vielä perheen ainut lapsi! Se on välillä ollut todella rankkaa ainakin ala- asteella. Mutta kaikki tämä kiusaaminen johtui nimenomaan vain siitä että ihmiset olivat niin kateellisia! Siksi olen itsekkin oppinut nykyään nimenomaan arvostamaan mitä minulla on ja olemaan kiitollinen siitä, enkä enään käytä energiaa muiden kadehtemiseen. Hirveintä vielä oli se, että koska olen ainut lapsi ihmiset olettivat että vain sen takia saisin kaiken mitä haluan ( mikä ei todellakaan ole totta) eivätkä ihmiset kiinnittäneet huomiota esim. Siihen että isälläni on oma yritys ja ehkä sitä kautta meillä olisi ehkä varaa hieman kalliimpiin tavaroihin ! Mutta jokatapauksessa todella hyvä teksiti ja ihanaa että uskalsit puhua asiasta avoimesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko muuten tähän kommentoida et teksti todellakin oli hyvä ja huomas että olit Nora panostanut siihen :) oli kiva lukea

      Poista
    2. Eka ano: ihana kuulla! Ja olen täysin samaa mieltä, vaikka nyt hoenkin sitä koko ajan hahah :D teillä on niin hyviä omia tarinoita ja pointteja :) x

      Toka ano: kiitos hirveästi, mukava kuulla :) x

      Poista
  7. Olen itsekin huomannut sen että suomalaisten luonteenpiirteeseen kuuluu kateus ja katkeruus. Jotkin eivät vain yksinkertaisesti pysty olemaan iloisia muiden puolesta jos joillakin menee hyvin. Aina pyritään vääntämään yhtä jos toista ilkeää kommenttia. Tosi kypsästi kirjoitettu teksti, hyvä Nora! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, monissa maissa (esim amerikassa, huomasin) että siellä ollaan aidosti iloisia muiden puolesta. Kiitos paljon xx

      Poista
  8. Ihanaa kun oot osottautunu ainakin blogin perusteella tosi helposti lähestyttäväks ja maanläheiseks, varmasti oot sitä ihan blogin ulkopuolellakin! :)
    Mua aina harmittaa kaikkien niiden puolesta tosi paljon ketkä "päättää pistää elämänsä internettiin" ja inspiroida muita (ja tietty tehdä sellaista mistä itse nauttii) ja sitten vastaukseksi tulee vaan paskaa niskaan ja jokaisesta asiasta huomautetaan ja kommentoidaan.
    Ja itse olen samaa mieltä koko postauksen kanssa, osittain myös jaan samoja kokemuksia ton ”lellitty kakara” haukkumisen suhteen ja sen että kommentoidaan että oot varmaan joku superrikas kun ajat tommosta autoa yms. Mitä tommoiseen sitten muka kuuluu vastata..? :D
    Muutenki musta tää ihmiskunnan ajattelutapa (en tietenkään tarkota että kaikki näin ajattelee, mutta hyvin moni!) että "jos jollain on enemmän rahaa niin se on sitten paska ihminen" -ajattelutapa on ihan suoraan sanottuna perseestä, koska kyllä musta ainakin ahkerasti töitä tekevän ihmisen kuuluukin saada siitä jotain palkaksi, oli se sitten rahaa tai arvostusta! Ja tähänkin vaikuttaa paljon se että mihin ihminen sen rahan käyttää. Joku saattaa sijoittaa hienoon taloon tai autoon, toiset vaatteisiin tai asusteisiin, tai sitten vaikka palveluihin tai ruokaan. Jotenki vaan kaikilla pitäis ilmeisesti olla saman verran eikä ketään saisi näyttää millään tavalla menestyneemmältä kuin toinen. :D

    Tässä ehkä alkuperänen pointti hävisi puolessavälissä kommenttia, mutta loppuun vielä että tosi kiva blogi ja olit tosi nättinä tänään stokkalla, en uskaltanu moikata tai tulla jutteleen! Tsemppiä sulle kanssa torstaiseen tekstitaitoon ja muihin kevään kirjoituksiin! :) Onneksi pian toi lukio on ohi! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih ihana kuulla :) tämä kommentti kokonaisuudessaan jotenki piristi paljon! Ihana kuulla teidän mielipiteitäx

      Ja voih olisit tullut moikkaamaan, ensi kerralla sitten jooko? Ja kiitos ihanasti sanottu :) haha joo tsemppi tästä vaan päälle!! Ihana olet x

      Poista
  9. Tuttu tunne! muakin on kutsuttu lellityks kakaraks ja porvariks yms sen takii et vanhemmat tienaa suht paljon. He on yrittäjiä eli todellakin tekee töitä sen eteen et se raha tulee sinne pankkitilille. Yhdessä kohtaa (noin pari vuotta takaperin) hieman ehkä häpesin sitä vaikka päin vastoin mun olis pitäny olla vaan ylpee vanhempieni kovasta työstä ja päämääräisyydestä. Se on kamalaa et periaatteessa ei saa olla ylpee siitä et vanhemmat paiskii töitä ja tienaa paljon sillä jos siitä ylpeä on niin silloin mielletään ylimieliseksi. Mutta todella hyvä teksti ja osuit asian ytimeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :( ei sellasta saa hävetä! Pää ylhäällä ja maalaisjärki päässä x ignore those idiots haha! Ja joo se on oikeasti aika kamalaa :(

      Poista
  10. Pieni ristiriita tuossa. Videossa sanoit "rahaa vain tulee tililleni, se on ärsyttävää", tässä postauksessa "en saa rahaa tyhjästä". What....?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, etten sitä pyydä. He pistävät sitä ilman pyyntöä, mutta kyllä teen töitä niiden eteen :)

      Poista
  11. Itsekin oon huomannut että monessa tilanteessa kohtaa kaikenlaista - sanatonta tai sanallista - ilkeilyä pelkän kateuden vuoksi.
    En ymmärrä niitä ihmisiä, kenen mielestä toisen onni on omasta pois.
    Oli rahat sitten työllä saatuja, perittyjä, lotosta voitettuja...who cares? Meitä on tällä planeetalla moneen lähtöön ja mun mielestäni ihmisen sisin on tärkein. :)

    Tää postaus oli tosi kivasti kirjotettu ja oon niin monessa kohdassa sun kans samaa mieltä. Enemmän tän tyylisiä, sun ajatuksia esiin tuovia postauksia! :D xx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. "No matter how beautiful you are on the outside, if you have an ugly heart, you're ugly" hahah!

      Ihana kuulla :) x hahah joo, aika harvoin mulle tulee kyllä näitä "supersyvällisiä ajatuksia" :p

      Poista
  12. Ajattelin heittää tähän näkökulman, että "hemmottelu" on myöskin eri perheissä niin eri juttu. Sinun perheessäsi luultavasti saat sen varmasti eri mittakaavoissa. Minun perheessäni vanhemmat ovat perus duunareita ja kiva juttu oli se kun nuorena (sun ikäisenä) sain kerran vuodessa talvi tai kevät-takin. Tai vaikka synttärilahjaksi oikeasti sain vähän rahaa minkä
    Sain käyttää mihin halusin. Joten tiedän itse että sekin näkökulma on kurjaa kun juuri sinunlaisella on nuorena rahaa ja voi käydä ulkona syömässä ja ostaa ne vaatteet mitä haluaa. Sitten on minunkaltaisia jotka eivät yksinkertaisesti saa kotitöistä tai mistään muualta rahaa koska se menee ensisijaisesti vanhemmilla ruokaan ja laskuihin. Tietenkin se on nyt ihanaa olla itse työelämässä ja vihdoin pystyn ostamaan kuussa vähän jotain ekstraa ja millä hemmotella itsenäni. Kenenkään on turha tästä suuttua koska tämä on se kolikon kääntöpuoli. Joten nora niin kuin kerroit olet ihan hirveän onnekas ja toivon että kun kasvat sinusta tulee fiksu nuori nainen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä näkökulma ja hemmottelulla tarkoitin juuri kaikkia hemmottelujen muotoja ja olen erittäin tietoinen myös tälläisistä asioista :) en usko, että ketään tällaisesta suuttuisikaan! Kaikkea hyvää

      Poista
  13. Hyvä kirjotus ja puhut asiaa.
    Mun vanhemmat ei oo kovin varakkaita, ja oon käyny 16 vuotiaasta asti lukion ohella töissä, jotta saisin ostella vähän enemmän vaatteita ja meikkejä, ja jotta pääsisin kesällä festareille jne. Pakko myöntää et pakostakin mua on ärsyttäny ihmiset jotka saa kaiken saman kuin mäkin, mutta ne viikonloput mitkä mä raadan töissä ne tekee jotain kivaa.. Kuitenkin oon oppinu arvostaa sitä et oon ymmärtäny jo nuorena rahan arvon. Ja tänään olin muuten tosi kivan paikan työhaastattelussa, mihin mut todennäköisesti pyydettiin koska CV'ssä näky työkokemusta. Se on jotain mitä niillä vapaita viettäneillä ei sit oo ja mistä mä varmaan hyödyn tulevaisuudessa.

    Vanhempien varallisuus ei oo kenenkään päätettävissä, ja sen takii musta onkin tärkeintä se oma asenne. Se et osaa arvostaa sitä mitä itellä on eikä pidä sitä itsestäänselvyytenä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi hyvin sanottu :) vaikka en yhtään tunne sua muuten niin oon jopa ylpeä susta: harva on noin nuoresta saakka tehnyt koulun ohella töitä. Itselläkin on kauhea töiden metsästys koska haluan ansaita ne omat pennit :) Tsemppiä siihen uuteen työhön jos sen saat/sait! :)

      Poista
  14. Pakko viel lisätä äsken laittamaani kommenttiin että vaikka sanoinkin tuntevani kateutta niitä kohtaan jotka saa saman ku mä tekemättä mitään, niin en silti ajattele niistä ihmisistä pahaa. Kyllä mäkin niinä ottasin jos saisin :D

    VastaaPoista
  15. Pyrin tuomaan kommentissani pojan näkökulman asiaan :). Oletan et nää sun "haukkujat" on vaan puolituttui, käytännössä anonyymejä, jotka ei ole koskaan tavannukkaan sua. Yleensähän ensivaikutelma toisesta syntyy just puhtaasti ulkonäöstä & pukeutumisesta. Sun blogia + instaa seuranneena, saatat upeilla ja erilaisilla asukokonaisuuksilla luoda just tämmösen kuvan tuntemattomil, et sul ois paljon rahaa käytössä mm. vaatteisiin ja shoppailuun. Todellisuudessa, ja sun kirjoittamasi perusteella uskon kyllä ettei sulla ole mitään "rahapuuta", vaan teet pieniä töitä lantin eteen. :) Mut rehellisesti sanottuna, mitä väliä sil sit olis, jos oliskin tavallista enemmän rahaa käytössä tai vanhemmat "antais" sitä helpommin käyttöön. Mun mielestä rahaa kuuluu kuitenkin käyttää, jos sitä on vakaan talouspohjan ohella käytettäväks. Eihä siin ole mitää järkeä, et sitä aina vaan säästettäis lisää ja lisää ilman kulutusta. Nimenomaa (ei sais sanoa) rahal saa tehtyä itsensä (shoppailu, matkailu, leffat, ruoka) ja samal vaikka läheisensä onnelliseks. Itse ainakin nautin, että ympärilläni on onnellinen lähipiiri.
    Mutta joo, ymmärrän et tommone "hemmoteltuna" pidetty maine varmasti rassaa mieltä. Oma ex-puolisiskoni pitää luultavasti Suomen luetuinta lifestyle & fashion-blogia, ja saa hän saa jatkuvasti samanlaista kommenttia kuin sinä.
    Tsemppiä ylihuomiseen tekstitaitoon, itellä sama koitos edessäpäin. Kieliasu oli muuten hyvä kirjoituksessasi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo hyvän näkökulman kyllä toit ja olen, jälleen kerran, samaa mieltä :) tämä voi kuulostaa turhalta, mutta oikeasti rahankäyttö ahdistaa suuresti itseäni ja sen takia varmaan myös juuri tälläinen hemmotelluksi kutsuminen saa minut ahdistumaan. . . ja joo raastaahan se aika jatkuvasti haha!

      Kiitos hurjasti!! Ja tsemppiä itsellesi :)

      Poista
  16. Hyvä teksti. Olen itsekin saanut kuulla ikäviä kommentteja mm. vaatteiden ja ulkomaanmatkojen takia. Kuitenkaan koskaan ei ole kiusattu tai haukuttu kunnolla, joten en todellakaan ota itseeni. Vanhempani ovat ostaneet minulle myös oman asunnon ja auton, mistä sain kuulla vähän liian ilkeitä kommentteja, mutta onko se mun vika jos vanhemmilla on tähän varaa ja haluavat taloudellisesti auttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, vastaan hieman tohon sun kysymykseen: niin omasta mielestäni siinä ei ole mitään pahaa ja se ei ole muiden asia sitten ollenkaan :) ignore others

      Poista
  17. Tottahan tuo.. Mutta minä kuulin sinusta että silloin kun sait tietää että siskosi menee Thaimaahan ni vaadit vanhemmiltasi että he ostavat sinulle todella kalliin laukun vaikka isosiskosi itse keräsi rahat matkaa varten.. Onko kuulemassani asiassa mitään perää? Ja tätä en kirjoitellut tänne koska tietäisin että näin on käynyt.. Satuin vaan kuulemaan sellaista juttua..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahaha en todellakaan! herranjestas! ja vielä toi "vaatiminen" hyhhh... sen takia ostan Zaran laukkuja yms. koska en halua, että äiti ja isä ostavat/auttavat minulle/minua kalliiden laukkujen ostamisessa. Sittenhän olisin ihan tekopyhä jos olisin tuollaista tehnyt ja tänne näin kirjoitellut? :D

      Poista
  18. Susta voi saada just blogin ja instan perusteella sellasen kuvan, että saat kaiken mitä haluat(meikit, vaatteet, sisustusjutut yms..) koska oikeasti nykypäivän taloustilanteessa aika harvalla on rahaa tollaseen. Ja tietty mäkin saan rahaa vanhemmiltani, mut luulen että paljon pienemmässä mittakaavassa kun sinä. Käyn töissä ja lukiossa ja kirjotukset on tähän mennessä menny täysin nappiin. Musta tuntuu, että hirveän moni meiän ikänen, jolla on just esimerkiksi rikkaat vanhemmat, ei oo saavuttanu sellasta kun mä, ja noi on oikeesti sellasia asioita mistä voin olla ylpeä, jos vertaa esim kalliisiin vaatteisiin. Kyllä muakin harmittaa, etten voi saada/ostaa läheskään kaikkea mitä haluan. Siks just teenki töitä jo nyt sen eteen et voisin itse olla varakkaampi aikuisena kun mun vanhemmat. Mut jos mun vanhemmilla olis rahaa niin paljon et voisin ostella kaikkee mitä haluun, niin tottakai ostaisin. Ja musta on hienoo, et ''kehtaat'' myös myöntää ja käsitellä tätä rahan saamista vanhemmilta. Ja uskon myös, että kuka tahansa vanhempi antaa rahaa lapsilleen jos sitä vaan on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kommentti oli kyllä juurikin paras, olet tehnyt paljon asioita sen eteen että menestyisit omillasi. Tuolla asenteella pääset vielä pitkälle ja toivonkin että saavutat kaiken sen mitä haluat. Ihmistä pitää nimenomaan arvostaa hänen oman menestyksensä johdosta ....ei sen mitä vanhemmilla on.

      Poista
  19. Miten meni tekstitaito? :-)

    VastaaPoista

Lukijat